Hoe kunnen we je helpen?
< Alle onderwerpen

Samenvatting Geschiedenis van het Economisch denken Erasmus

Samenvatting Geschiedenis van het economisch denken voor de studie Economie en Bedrijfseconomie op de Erasmus Universiteit Rotterdam EUR nodig? Hiermee wordt het tentamen een makkie!

 “Geschiedenis van het economisch denken. Bestaat er überhaupt een saaier vak dan dit. Ik heb hier echt helemaal geen zin in.”

 

 

Herken jij je in bovenstaande zin? Dan hebben wij van Reken Maar Verslagen dé oplossing voor je.

Het vak geschiedenis van het economisch denken FEB12006 is een van de lastigste vakken in de bachelor economie en bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam EUR, misschien heb je dit zelf al ondervonden. Onderwerpen als de onzichtbare hand, het laissez-faire principe, marxisme en Sociale keuze theorie worden over het algemeen als erg lastig ervaren door studenten. Wil je hier meteen mee aan de slag zodat je je tentamen geschiedenis van het economisch denken aan de Erasmus Universiteit met een goed cijfer afgerond? Met een samenvatting voor het vak geschiedenis van het economisch denken aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) ga jij het gewoon halen! Lees hieronder verder wat je allemaal te wachten staat: we geven je alvast wat inside info.

Wil je hier nou meteen mee aan de slag om je tentamen geschiedenis van het economisch denken aan de Erasmus Universiteit met een goed cijfer af te ronden? Klik dan hier om je samenvatting geschiedenis van het economisch denken te bestellen!

Wil je nog meer weten over geschiedenis van het economisch denken of een korte introductie krijgen in de onderwerpen binnen het vak? Lees dan hieronder verder wat je allemaal te wachten staat.

Samenvatting geschiedenis van het economisch denken Erasmus Universiteit Rotterdam: basisconcepten

De geschiedenis van het economisch denken leert ons te begrijpen waarom economen vandaag de dag denken zoals ze nu doen. Het beschrijft hoe de theorieën en denkwijzen zich hebben ontwikkeld door de tijd. Hierdoor is het belangrijk om de kenmerken van bepaalde stromingen te weten en de stromingen zelf uit elkaar te houden.

In de geschiedenis van het economisch denken samenvattingen, die je hier kunt bestellen, zullen deze stromingen in dezelfde volgorde worden uitgelegd als in de hoorcolleges. Verder zal er per stroming ook een stamppagina zijn die je kan gebruiken om alles te leren zonder dat je veel tijd kwijt bent. Veel van de onderwerpen zullen bekend voorkomen uit vakken zoals marco– of microeconomie aangezien deze onderwerpen voortkomen uit oude ideeën.

In dit artikel gaan we de volgende basisconcepten met je doornemen. Als je deze kent weet je al een beetje wat je te wachten staat voor het tentamen van geschiedenis van het economisch denken:

·        Kernbegrip 1: Adam Smith

·        Kernbegrip 2: Laissez-faire

·        Kernbegrip 3: Marxisme

·        Kernbegrip 4: Sociale keuze theorie

·        Kernbegrip 5: Chicago School

 

 

Samenvatting Geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam – Kernbegrip 1: Adam Smith

Adam Smith is een van de eerste klassieke economen die worden besproken in de samenvatting geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam. Hij heeft twee belangrijke werken die de basis vormen voor veel toekomstige ideeën binnen de economie, namelijk de Theory of Moral Sentiments en The Wealth of Nations.

In zijn Theory of Moral Sentiments beschreef hij voornamelijk dat hij vond dat individuen hun egoïsme in bedwang moeten houden om samen te werken en een leefbare samenleving te creëren.

 

Vervolgens zijn werk The Wealth of Nations. Deze is van grotere invloed geweest en zal dus ook dieper op worden ingegaan. Het bestaat uit 5 boeken:

 

1.      Prijstheorie.

2.      Kapitaalverandering en financiële systemen.

3.      Geschiedenis (ontwikkeling van landbouw in Europa).

4.      Internationale handel (kritiek op het mercantilisme).

5.      Rol van de publieke sector.

 

Het eerste boek, prijstheorie, behandeld onder andere een paradox binnen de theorie van waarde. Normaal gesproken zou je denken dat bijvoorbeeld materialen die een groter nut hebben en dus meer van waarde zijn voor de mensheid duurder zijn, maar dit is niet altijd het geval. Adam Smith benoemt het voorbeeld van de water diamanten paradox. Water is namelijk heel nuttig, het heeft dus een hoge waarde van nut, maar is heel goedkoop. Diamanten zijn eigenlijk niet zo nuttig, maar wel heel erg duur. Er is dus een paradox tussen waarde van nut en waarde in handel.

 

Wil je nou meer weten over het vervolg van het eerste boek, of de inhoud van de andere boeken? Bestel dan nu je eigen samenvatting geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam hier!

 

Samenvatting Geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam – Kernbegrip 2: Laissez-faire

Laissez-faire is een concept binnen de economie bedacht door de Fransman Quesnay. Dit concept, gepubliceerd in zijn werk Tableau Economique (1759), betekent eigenlijk niks meer dan vrije handel. Quesnay geloofde dat de landbouw de basis voor economische welvaart is, , in tegenstelling to de Mercantilisten dat de export dit was. Aangezien de landbouw de basis van de economie was vond Quesnay dat de overheid vrije competitie en handel moest promoten om meer welvaart te creëren.

Adam Smith heeft deze ideeën overgenomen in zijn werk The Wealth of Nations in zijn vierde boek. In dit boek beschrijft hij zijn geloof over internationale handel via de onzichtbare hand en uit hij kritiek over de ideeën binnen het Mercantilisme.

De ideeën van Quesney hadden niet alleen effect op het werk van Adam Smith, maar ook van latere economen. Hij is de belangrijkste econoom binnen de stroming van de fysiocratie. Deze stroming heeft enkele ideeën bijgebracht die binnen de economie nog steeds tot stand zijn gebleven. Zo werd de economie voor het eerst gezien als een sociale wetenschap en werd er voor het eerst serieus gekeken naar de stromen van goederen en geld in de economie. Fysiocraten deden ook voor het eerst onderzoek naar het effect van het verschuiven van belastingen en stonden aan het begin van de discussie over de invloed van de overheid op de economie.

 

Meer informatie over de fysiocraten en Quesney en hoe zij de hedendaagse economie hebben beïnvloed kan je vinden in deze samenvatting geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam. 

Samenvatting Geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam – Kernbegrip 3: Marxisme

Het Marxisme is een socialistische stroming onder de grondlegger Karl Marx. Karl Marx heeft twee grote werken gepubliceerd waarin hij onder andere behandeld waarom kapitalisme uiteindelijk zal lijden tot socialisme. Hij was van mening dat kapitalisme voor een toenemende werkloosheid en armoede zou zorgen onder de arbeiders. Deze zouden op een gegeven moment dit niet meer gaan pikken en een revolutie tot stand brengen. Door het formaat van de arbeidersklasse zullen zij de overhand krijgen en een dictatuur van het proletariaat tot stand brengen.

Onder het socialisme is privaat eigendom toegestaan, maar kapitaal en land zijn in eigendom van de staat. De productie wordt gepland zonder winstmotief en vrije markten.

 

Het communisme gaat nog een stapje verder. Onder het communisme zou alles in bezit zijn van de overheid en vervolgens wordt alles gelijk verdeeld.

 

Marx heeft in zijn werken in detail beschreven hoe en via welke theorieën socialisme tot stand zou komen, beginnend met the labor theory of value. Benieuwd naar de weg naar het socialisme? Bestel dan nu je samenvatting geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam hier!

Samenvatting Geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam – Kernbegrip 4: Sociale keuze theorie

De basis van de theorie over sociale keuzes vinden we in Arrow’s onmogelijkheidstheorie. Volgens Arrow, zijn publieke preferenties die verkregen worden door stemmen niet altijd rationeel. De overheid kan dus niet vertrouwen op deze publieke preferenties, waardoor overheidsbeleid geen zin heeft. De wens van het volk is namelijk niet te bepalen.

 

Amartya Sen is een invloedrijke welvaarteconoom die deze sociale keuze theorie verbeterde met een aantal toevoegingen:

 

1.      Preferentie-intensiteit.

2.      Interpersoonlijke vergelijkingen

Met deze toevoegingen verwierp Sen Arrow’s onmogelijkheidstheorie, omdat het door de aanpassingen wel mogelijk zou zijn voor de overheid om preferenties in kaart te brengen. Meer weten over deze veranderingen van de sociale keuze theorie? Bestel dan nu hier de samenvatting geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam!

Samenvatting Geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam – Kernbegrip 5: Chicago School

De Chicago School kan je niet echt als een stroming bestempelen, maar de ideeën hebben als overkoepelend kenmerk dat ze afkomstig zijn van de universiteit van Chicago. Deze school wordt ook wel de nieuw klassieke school genoemd, vanwege hun visie over overheidsingrijpen. Net als Smith geloofden ze in het principe van laissez faire en waren ze dus tegen overheidsinterventie. Economen behorend tot deze “stroming” zijn Friendman, Deaton, Becker en Heckman.

 

De belangrijkste ideeën van de Chicago school kunnen samengevat worden in vijf punten:

 

  1. Optimaliserend gedrag van individuen;
  2. De prijzen en lonen zijn gelijk aan de lange termijn competitieve evenwichtsprijzen;
  3. Wiskundige focus;
  4. Verwerpen van het Keynesiaanse gedachtegoed;
  5. Beperkte rol voor de overheid.

Voor het tentamen is het belangrijk om alle ideeën binnen de Chicago school te kennen en ook van wie ze kwamen. Hiervoor is de stamppagina in deze samenvatting geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam ideaal. Alle ideeën zijn hierin duidelijk uitgelegd en staan mooi op een rijtje zodat jij ze makkelijk kan leren.

Samenvatting geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam: Tentamenopbouw

Het eindcijfer voor geschiedenis van het economisch denken bestaat voor 20% uit een opdracht en 80% uit het eindtentamen. Het eindtentamen is een schriftelijke toets met open vragen. De open vragen kunnen gaan over alle verplichte literatuur en collegestof. Het is belangrijk dat je de stromingen en ideeën allemaal kunt herkennen, herinneren en uitleggen. Hierbij is het ook van uiterst belang dat je de namen van de economen kent en wat voor ideeën er bij welke namen horen.

Stromingen en onderwerpen die voor kunnen komen in je tentamen zijn bijvoorbeeld:

·        Pre-Klassieke School

·        De Klassieke School

·        Marxisme

·        Marginalistische School

·        Neoklassieke School

·        Welvaartseconomie

·        Keynesiaanse School

·        Economische groei en ontwikkeling

·        Chicago School

·        Ontwikkeling van Econometrie

Samenvatting geschiedenis van het economisch denken Erasmus Rotterdam, alles wat je nodig hebt om te slagen

Zoals je gelezen hebt is het vak geschiedenis van de economie echt een stamp vak waarbij je veel moet onthouden. Dit kan heel vervelend zijn om te doen, maar het is niet onmogelijk.

Om het stampen makkelijker te maken biedt de samenvatting van Reken Maar jou hierin een helpende hand. Bovenstaande onderwerpen en alle andere onderwerpen uit het vak worden besproken en nader toegelicht aan de hand van voorbeelden en oefenopgave. Verder zullen er ook stamppagina’s aanwezig zijn om je te helpen met het leren voor de toets. Bestel je samenvattingen hier. We wensen we je namens heel Reken Maar veel succes met het voorbereiden en maken van het tentamen!

Vind je geschiedenis van het economisch denken interessant? Wat kun je ermee worden?

Dit vak zorgt vooral voor een achtergrond zodat je ideeën binnen de economie die van oude ideeën afgeleid zijn goed kan begrijpen. Als je dit vak interessant vind, vind je in alle waarschijnlijkheid economie in zijn geheel heel interessant. Om je veel bezig te houden met verschillende ideeën binnen de economie zou een baan bij de universiteit ideaal zijn. Zo kan je zelf hiernaar onderzoek doen en misschien ook studenten onderwijzen op dit gebied. Verder past een baan in de politiek of bij de ECB of een andere bank goed bij je. In deze gevallen is het nodig dat je weet wat de gevolgen van bepaald beleid zijn, iets wat je leert binnen dit vak.

 

 

 

We wensen je namens heel Reken Maar Verslagen heel veel succes met het voorbereiden en maken van het tentamen!